custom_line
YOGA MITT I LIVET –Yoga för ökad balans i tillvaron

Mina yogaklasser fylls av sköna och anpassande rörelser för en kvinna mitt i livet. Yogan stärker både kropp och själ och ger dig ny energi.

Här möts andning ,asanas och mentalt fokus på ett mjukt och flödande sätt och efter hand fyller vi på med lite utmaningar –men alltid på Dina villkor..

Jag jobbar mycket med olika modifikationer för att våra ”mitt i livet”- kroppar ska må bra!

VÅGA YOGA!!! (Se nivåbeskrivning i slutet av denna sida)
Visa kurser

DANS & YOGAGLÄDJE-Dans med yogafocus

Här får dans och yoga mötas i symbios på bästa tänkbara sätt.
Vi  inleder med lugna och mjuka yogaövningar för att arbeta upp balans,smidighet,andning och mentalt focus,
för att sedan succesivt gå över till sköna dansrörelser till
härlig musik.Lugn och harmonisk dans.

Klassen avslutas med en skön avslappning.
Visa kurser

STOLYOGA-Senioryoga för ökat välbefinnande

Vi arbetar med mjuka kropps och andningsövningar. Syftet är att upprätthålla rörligheten, öva upp balans och styrka.
En skön stund för både kropp och själ!

Visa kurser

SENIORYOGA- För ökad vitalitet

Skonsam yoga på matta. Här stärker vi balansen, i både kropp & själ, och håller kroppen igång!
Mjuka, sköna rörelser för ökad vitalitet – jag anpassar rörelserna/asanas efter Dig och din förmåga.
Alla kroppar kan vara med!

Visa kurser

custom_line

Nivåbeskrivning

Yoga  BAS
Vi bekantar oss med yogan och njuter av att landa på mattan och uppleva allt det härliga som yogan står för. Andning, pranayama ,och de grundläggande positionerna ,asanas, introduceras i lugn takt. Inga förkunskaper krävs. Om du har yogat lite förut så är det här en bra kurs för att fräscha upp kunskaperna. Min undervisning är individanpassad , med ayuyrvediskt grundtänk, dvs vi hittar ett utförande som passar just Dig.
Jag är mån om att skapa en god yogagrund som ger oss en bra kroppskännedom, balans, styrka och glädje! Efter denna kurs har du skapat en grundtrygghet på mattan och förhoppningsvis vill du lära dig mer 
Du kan gå Yoga BAS en eller två terminer.

Yoga forts NIVÅ 1
På den fina grunden som vi lagt i BAS-kursen går vi vidare och nya asanas kommer in i praktiken. Solhälsning A introduceras i modifierad(förenklad) form. Med stor variation och nya infallsvinklar fördjupar och utmanar vi oss i yogans olika delar. Där även den mentala aspekten kommer in.
Nya andnings och avslappningsövningar presenteras. Vi poängterar att vi yogar för att hitta balans i tillvaron, i både kropp och sinne. Ayurvedabegreppet presenteras ytterligare.
Denna kurs motsvarar termin 2-4

Yoga forts NIVÅ 2
Nu har du en stabil yogagrund att stå på och du är bekant med ett stort antal asanas och dess olika modifikationer, och kan göra egna val i utförandet beroende på dagsform. Solhälsning A ingår i praktiken och lite mer styrkebaserade  asanas presenteras. Meditativa övningar introduceras och du känner till flera olika andningstekniker t.ex Nadi shodana. Du börjar bli lyhörd och kan ”läsa” din form för dagen och vet hur du med andningens hjälp kan komma i balans.

Yoga forts NIVÅ 3
Nu är du en hängiven yogi som känner dig säker och trygg på mattan. Du känner din kropp väl och kan själv avgöra vilka modifikationer och props som du använder i din praktik. Nu behärskar du även Solhälsning B och nya utmanande asanas dyker upp och du vågar mer på mattan Men du har också förmågan att inse när kroppen behöver återhämtning och när det är dags att ”dra i bromsen”. Nu är den mentala delen av yogan lika viktig som den fysiska. Vi avrundar ofta passet med en kortare meditation.
Du är bekant med ayurvedabegreppet och du har kanske tagit upp delar av ayurvedan i din livsstil.
Denna nivå passar dig som är van yogi och som yogat några år  och som har tagit upp yogan i din livsstil.